donderdag 20 februari 2020: De bouw van een Vikingschip door de heer von Ubisch

Op donderdag 20 februari komt ir. Björn von Ubisch (secretaris van de Zweeds-Nederlandse Vereniging) zijn verhaal vertellen over het bouwen en zeilen van een kopie van een van de meest bekende oude Vikingschepen.
Hij heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en zijn bevindingen internationaal gedeeld.
Spreker heeft Magnus Andersen (initiatiefnemer van de bouw en de tocht over de Atlantische Oceaan in 1893) dan wel niet zelf gekend, maar zijn moeder is heel vaak bij hem thuis geweest als klein meisje en zijn vader heeft hem een aantal keren ontmoet.
Het worden dus bijna verhalen uit de eerste hand!

In 1880 werd een bijna compleet Vikingschip uit 890 n.Chr. opgegraven in een grafheuvel bij Gokstad, Zuid-Noorwegen.
Een groep Noorse zeelieden besloot 10 jaar later een exacte kopie van dit schip te bouwen voor de Wereldtentoonstelling van 1893 in Chicago.
De bouw begon in augustus 1892 op een scheepswerf in Sandefjord, op 30 april 1893 vertrok de ‘Viking’ uit Bergen en op 13 juni kwam hij aan in New London, Connecticut.
De ervaringen met de bouw van het schip en de tocht over zee zijn uitvoerig gedocumenteerd en zullen in de lezing van vanavond toegelicht worden.

Datum:           donderdag 20 februari 2020
Tijd:                   19:30 – 22:00 uur
Locatie:          Harmoniegebouw (Oude Kijk in ’t Jatstraat 26, Groningen), zaal 1312.0030
Toegang:        gratis voor leden van de SVG, niet-leden vragen we € 3,00 entree

Iedereen is van harte welkom, voor koffie en thee wordt gezorgd.
Graag tot 20 februari!

PS: de voor 20 februari aangekondigde lezing van Femke Roobol is verplaatst naar dinsdag 26 mei 2020, de oorspronkelijke datum van bovenstaande lezing. Een ruiling dus.