28 februari 2018: Lezing Gerard Rijerse over 100 jaar Finland

Woensdag 28 februari vertelt Gerard Rijerse ons over het onafhankelijk worden van Finland in 1917. Voor die tijd was Finland een groothertogdom dat onder het Russische rijk viel. Na Finland volgden de Baltische Staten pas in 1918 met hun (tijdelijke) onafhankelijkheid. Na een heftige burgeroorlog in 1918 kon Finland begin jaren 20 bouwen aan zijn onafhankelijkheid. In de Tweede Wereldoorlog werd Finland niet bezet door Duitsland, maar vocht zelf zijn Winteroorlog tegen Rusland. De heer Rijerse zal ook vertellen over de positie van het huidige Finland binnen de EU. De heer Rijerse is secretaris van deĀ  Vereniging Nederland-Finland.

De lezing vindt plaats in het Harmoniegebouw, Oude Kijk in t Jatstraat 26 te Groningen in zaal 1312.0025. De toegang is 3 euro. Voor leden van de SVG is de lezing uiteraard gratis.